با مصوبه هیات مدیره،از تاریخ ۹۴/۱۱/۰۱

به گزارش روابط عمومی سازمان؛ سامانه هوشمند مدیریت و کنترل نقشه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در راستای تسهیل و تسریع امور و جلب رضایتمندی اعضا و همشهریان محترم برای اولین بار در کشور راه اندازی گردیده و از تاریخ ۰۱/۱۱/۹۴ در سازمان اجرا می گردد.

مهندس فرج زاده ها رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با اعلام این خبر افزود : هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با عنایت به اینکه تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به اعضاء محترم و شهروندان را جزو مهمترین وظایف خود می داند، نسبت به ایجاد “سامانه هوشمند مدیریت و کنترل نقشه” اقدام نمود، با توجه به آن کلیه امور مربوط به نقشه از مرحله ترسیم،مهر و امضاء ناظر و طراح، ارسال به سازمان ، کنترل نقشه، ثبت و کنترل ظرفیت اشتغال ، کنترل صلاحیت و ترخیص نقشه تماماً از طریق سامانه و بصورت الکترونیکی انجام می شود.

وی در ادامه سخنان خود را در خصوص فواید اجرای این سامانه اظهار داشتند ؛ این سامانه در راستای تسهیل ارائه خدمات دارای برکات و فواید بسیاری از جمله  موارد ذیل می باشد:

-صرفه جویی در مصرف سالیانه بیش از نیم میلیون برگ کاغذ a3 که پیش از این بابت چاپ و ارائه نقشه ها به سازمان مصرف می شد و همچنین صرفه جویی در هزینه های خرید و چاپ آنها توسط دفاتر طراحی.

-کاهش بیش از ۶۰ درصد مراجعاتی که پیش از این بابت پیگیری، ترخیص و … نقشه ها، توسط مالک، مسئول یا نماینده دفتر طراحی،ناظر و طراح پروژه به واحد فنی سازمان صورت می پذیرفت. که براین اساس ضمن صرفه جویی در مصرف سوخت، هزینه ایاب و ذهاب و…، موجب جلوگیری از هدر رفت نیروی انسانی شاغل در دفاتر طراحی را نیز فراهم می آورد.

-تسریع بیش از ۷۰درصدی در رویه های ثبت، کنترل و ترخیص نقشه نسبت به سیستم دستی .

-ارتقاء کیفیت فنی نقشه ها با توجه به اینکه کنترل کنندگان نقشه بدون امکان رویت مالک، ناظر،طراح و دفتر مربوطه، صرفاً نقشه ها را براساس چک لیستهای مربوطه کنترل می نمایند.

-جلوگیری از مداخله افراد فاقد صلاحیت در امور مهندسی با عنایت باینکه تمامی مراحل فرآیند نقشه توسط سامانه قابل رهگیری و پیگیری است.

-ارتقاء کیفیت ظاهری نقشه ها با جلوگیری از مخدوش شدن نقشه ها (لاک گرفتگی، خط خوردگی، تعدد مهر و امضاء ناظر ، طراح و …)

رییس سازمان در تشریح بخش طراحی این سامانه اظهار داشتند ؛ .

با توجه به ایجاد پرتال ویژه دفاتر طراحی در سامانه، می بایست برای یکبار نماینده دفتر طراحی با در دست داشتن معرفی نامه از سوی مسئول دفتر، به واحد فنی سازمان مراجعه و شماره کاربری، رمز عبور و آدرس اینترنتی سامانه را دریافت نمایند تا از طریق پرتال نسبت به ایجاد پروژه جدید و ثبت مشخصات ثبتی ملک و مالک اقدام نماید.

ایشان افزود: با توجه به تعریف پروژه جدید در سامانه یک پیش شماره به عنوان کد پیگیری در اختیار کاربر قرار میگیرد تا از طریق آن مراحل پیشروی سایر فرایندها را مشاهده نماید.

مهندس فرج زاده ها در خصوص الزام برخی شهرداری ها در حوزه کنترل و تایید نقشه های معماری پیش از بررسی سازمان عنوان نمودند ؛ باعنایت به اینکه در برخی از شهرداریهای استان، الزام به کنترل و تائید نقشه های معماری، پیش از بررسی سازمان می باشد ( قزوین، الوند، آبیک، بوئین زهرا، اقبالیه، تاکستان)، فایل نقشه های معماری، بصورت اسکن نقشه هایی که توسط شهرداری مهر و امضاء گردیده و با پسوند pdf در سامانه بارگذاری می گردد.

این مسئول در ادامه روند این بخش از سامانه خاطر نشان کرد : کاربران محترم می بایست سایر مدارک از جمله دستور تهیه نقشه، نقشه هوایی، دفترچه مطالعات ژئوتکینک، دفترچه پدافند غیرعامل و … را در قالب فایل pdf در سامانه بارگذاری نمایند؛ وی گفت ؛ پس از بارگذاری نقشه ها و سایر مدارک فوق، طراح و ناظر پروژه توسط دفتر طراحی مشخص می گردد. دفتر طراحی مجاز به انتخاب طراح و ناظر از بین کلیه اعضاء دارای پروانه اشتغال “بشرط دارا بودن صلاحیت و ظرفیت بمیزان آن پروژه، پرداخت حق عضویت سالیانه (۶ماهه دوم)، عدم وجود اخطارهای شورای انتظامی و …” خواهد بود.

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در خصوص نحوه انتخاب مهندس بخش های پدافند غیرعامل و بازرس برق اظهار داشت : باتوجه به الزام تهیه دفترچه مطالعات پدافند غیر عامل جهت پروژه های گروه”ب” وبالاتر، از طریق تماس تلفنی با نماینده مربوطه، نام مهندس پدافند در سامانه درج و پس از آن جهت انجام امور پدافند با فرد مذکور هماهنگ می گردد .

همچنین با توجه به الزام بازرسی کنتور برق برای کلیه پروژه های استان، از طریق تماس تلفنی با واحد تاسیسات سازمان، نام بازرس در سامانه درج و پس از آن جهت انجام امور بازرسی با فرد مذکور هماهنگ می گردد.

مهندس فرج زاده ها در خاتمه توضیحات بخش طراحی این سامانه افزودند : پس از انجام مراحل فوق، دفتر طراحی نسبت به ارسال الکترونیکی نقشه ها به سازمان اقدام و در قبال آن رسید حاوی شماره پیگیری را دریافت و جهت ارائه نسخه اصلی برخی از مدارک (بابت تطبیق با مشخصات ثبت شده) صرفاً برای یکبار به سازمان مراجعه می نماید. 

در ادامه این مصاحبه مهندس فرج زاده ها گزارشی از بخش کنترل نقشه این سامانه را عنوان کرد و بیان داشت : نقش سازمان نظام مهندسی در رویه کنترل نقشه ها، از زمان تائید تطبیق مدارک در سازمان و تخصیص شماره نقشه و تاریخ ثبت آن در سازمان آغاز می گردد. ضمن اینکه مراحل قبلی تهیه نقشه و … توسط نرم افزار سازمان قابل پیگیری خواهد بود.

وی افزود : پس از تائید شماره پیگیری کاربر توسط سازمان و ثبت اصلی پروژه ، هربخش از نقشه در کارتابل ویژه کنترل نقشه  قرار می گیرد و نقشه ها به ترتیب تاریخ ثبت آن در سازمان جهت کنترل ارائه می گردند و کنترل کننده صرفاً مجاز به کنترل نقشه ای است که اولویت زمانی آن توسط نرم افزار تعیین شده باشد و انتخاب و کنترل نقشه خاص و مورد نظر کنترل کننده ممکن نخواهد بود . همچنین نقشه های برگشتی همواره در این فرآیند در اولویت کنترل قرار دارند.

وی بیان داشت : کنترل نقشه ها در بخشهای مختلف جز در موارد مهم و ضروری ، صرفاً براساس چک لیست انجام می شود و در صورت وجود اشکال و عدم تطابق در نقشه و برگشت آن، در همان زمان از طریق سامانه، جهت مسئول دفتر طراحی و طراح مربوطه پیام کوتاه ارسال می گردد.

مهندس فرج زاده ها در خاتمه عنوان داشت : همزمان با انجام مراحل کنترل نقشه، مالک نسبت به معرفی مجری و ارائه قراردادهای مربوطه و همچنین واریز مبالغ سازمان(از طریق اینترنت) اقدام می نماید و پس از تائید نهایی نقشه ها، صرفاً یک نسخه از نقشه ها که در ذیل تمام صفحات آن که مهر الکترونیکی که سازمان (شامل شماره نقشه، تعداد، شماره صفحه، تاریخ) مهر و امضاء ناظر و طراح، مهر دفتر طراحی به همراه امضاء مسئول دفتر(صفحه اول) درج شده است، در قطعه a3 پرینت و پس از درج مهر برجسته واحد فنی جهت اجرا به مالک تحویل می گردد.