به گزارش روابط عمومی سازمان؛ بنا به دعوت سازمان جلسه  مشترک هیئت مدیره با شهردار و معاونین و شهرداران مناطق مختلف قزوین در تاریخ ۱۹/۰۲/۹۵ برگزار گردید.

در ابتدای جلسه، رئیس سازمان در خصوص رمز موفقیت استان قزوین در حوزه صنعت ساختمان و تعامل بین دو دستگاه عنوان کرد: امیدواریم در دوره جدید هیئت مدیره بتوانیم در حوزه مدیریت شهری با تعامل بیشتر بین دو دستگاه فعالیت های مشترکی را انجام دهیم؛ در قانون، آئین نامه و مباحث مقررات ملی، قوانین سازمان طوری تبیین شده که بین حوزه شهرداری، حوزه راه و شهرسازی و حوزه معاونت عمرانی رابطه تنگاتنگی موجود است که در قانون مربوطه با عنوان هیئت چهار نفره یاد می شود.رمز موفقیت استان قزوین در حوزه صنعت ساختمان اصل تعامل در این هیئت چهار نفره بوده، دیدگاه این دوره اعضای هیئت مدیره همانند دوره های گذشته استمرار تعامل هر چه بیشتر با دستگاهها می باشد و به طور خاص در حوزه خدمات مهندسی متمرکز شده ایم. و قطعاً در این حوزه هم باید ارتباط تنگاتنگی بین سازمان و حوزه شهرداری برقرار باشد و با تشکیل کمیته و کارگروه های تخصصی بتوانیم حوزه خدمات مهندسی را ارتقاء بدهیم.

مهندس فرج زاده در ادامه اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی مهم ترین خدماتی را که می تواند ارائه دهد همان خدمات مهندسی است که توسط اعضاء حقیقی و حقوقی انجام می گیرد. این خدمات از چند جهت دارای اهمیت می باشد و ما درخواست داریم که مدیران ارشد که در کمیته چهار نفره ویا در کمیته های دیگر هستند در این دوره با بسط و گسترش حوزه همکاری راهگشای پیاده سازی خدمات مهندسی باشد.

اولین دغدغه در خصوص خدمات مهندسی موضوعاتی است که در قانون و آئین نیامده است ولی ما می توانیم در حوزه استان قزوین آن را اجرایی کنیم. اولین موردی که می توان به آن اشاره کرد بحث دامنه حوزه مسئولیت خدمات مهندسی است. خدماتی که توسط مهندسین حوزه صنعت ساختمان ارائه می شود به صورت نامحدود است و این شایسته کارشناسان حوزه صنعت ساختمان نیست.

در حوزه صنعت ساختمان مهندسان با مسئولیت نامحدود در بخش های مختلف طراحی، نظارت و اجرا، ارائه خدمات       می دهند، باید در حوزه داخلی استان با همفکری مدیران محترم شهری دراین خصوص بتوانیم با ارائه یک راهکار مناسبت دوره مسئولیت خدمات مهندسی را تعریف نمائیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی در خصوص تعرفه و ارجاع کار در استان اذعان داشت: در استان قزوین تعرفه خدمات مهندسی ۱۵ درصد از میانگین کشوری پایین تر می باشد و یکی از دغدغه های ما این است که بتوانیم این تعرفه خدمات مهندسی را به صورت واقعی داشته باشیم ولی با توجه به رکودی که در حوزه صنعت ساختمان با آن مواجه هستیم تحقق این امر با مشکل مواجه است امیدواریم انشاءالله به کمک دوستان بتوانیم این تعرفه خدمات را حداقل به میانگین کشوری برسانیم.

در خصوص بحث ارجاع کار که در حدود ۶۰ درصد استان ها موضوع ارجاع کار صورت می پذیرد ولی در استان قزوین به دلایلی که قطعاً موجه است و با توجه به پیگیری های مدیران گذشته هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است. بحث ارجاع کار موضوع ماده ۳۷ قانون است که در این ماده تاکید شده است و درخواست داریم که بتوانیم با کمک حوزه شهرداری و حوزه راه و شهرسازی این موضوع را به صورت واقعی عملیاتی نمائیم. سامانه هوشمند کنترل نقشه که از بهمن ماه سال ۹۴ در سازمان راه اندازی شد مقدمه ای است که بتوانیم بحث ارجاع کار را به صورت واقعی و مطابق با ماده ۳۷ که عنوان گردید عملیاتی نمائیم.

در ادامه ی جلسه آقای مهندس نصرتی شهردار محترم قزوین ضمن ابراز خرسندی از تشکیل جلسه مشترک عنوان کرد: جامعه بزرگ مهندسین استان در ۷ رشته نماینده مهندسین بوده و وظابف زیادی را بر عهده گرفته اند که باید این وظایف با یک اشتراک و خرد جمعی در سطح شهر و استان به مرحله اجرا در بیاید.

وی در بخشی از سخنان خود گفت:

استان قزوین با توجه به نزدیک بودن به پایتخت و استان البرز و کریدور شمال جنوب و شرق غرب دارای مزیت می باشد این همجواری در ایران می تواند از علم روزی که در اکثر کلان شهر ها استفاده می شود تبعیت کند و بخشی از مسئولیت و زیرساخت های پایتخت را شهرهای سمنان، قم، کرج و قزوین به عهده بگیرند که نمونه های آن فراوان در کشورهای آسیایی و اروپایی به اجرا درآمده است. شهر قزوین با یک قطار سریع الیسر با مدت زمان ۲۵ دقیقه ای به شبکه متروی تهران متصل می گردد. این موضوع حدود  یک سال و نیم است که مذاکراتی در مجلس، دولت و وزراتخانه ها و … صورت می پذیرد حدوداً از ۵ ماه پیش مذاکرات آن در بیرون مطرح می گردد شرکت ایتالفل که شرکت مورد وثوق وزارت راه وشهرسازی است که در حال حاضر مسیر تهران- اصفهان، تهران- مشهد و تهران-تبریز را مطالعه می کند و ۲ مورد از کارهای آن به مرحله اجرا رسیده است این برنامه هم وارد مذاکره شده اند و در جلسات ما هم شرکت می نماید. در ماه گذشته طی ۲ جلسه ای که با استاندار تهران، البرز، قزوین و نماینده های وزارتخانه های راه و شهرسازی و شرکت مشاور و در نهایت با وزیر داشتیم با شرط و شروطی مقرر گردید که این موضوع اجرایی گردد. هدف از بیان این موارد این است که ما باید یک کارهای متفاوت و خاصی انجام بدهیم تا شهر قزوین شرایط آن بر اساس ویژگی هایی که دارد متفاوت گردد.

فرودگاهی که شهرداری برای استان خریداری کرده و ۵ سال است که در کشمکش های استانی هنوز به بهره برداری نرسیده، کاشان یک شهر نزدیک به ۲۰۰ هزار نفری و با وجود نزدیکی به قم و اصفهان که هر دو دارای فرودگاه میباشند، فرودگاهش را افتتاح می کند و ما هنوز داریم بحث میکنیم که چرا فرودگاه داشته باشیم آن هم فرودگاهی که دقیقا در شهر  موجود است و قابلیت استفاده این نوع پروازها را دارد. اینها موضوعاتی است که ما نیاز داریم به آنها دست پیدا کنیم.

با توجه به دیدگاه دولت که عنوان می کند که صنعت ساختمان تمام شده است و باید بر روی بافت فرسوده  مطالعاتی را انجام دهیم، ما برای پیشرفت باید فیلد کاری خودمان را تغییر بدهیم؛ شرح وظیفه ای که سازمان نظام مهندسی دارد در مقابل استادکاران، گروه های فنی و تولید کنندگان مصالح مسئولیت دارد و شما وظیفه دارید که به موضوع گردشگری مذهبی، صنعت و کشاورزی هم نگاه داشته باشید حوزه سازمان به عنوان حوزه پشتیبان برای همه جا می باشد.

 وی در پایان اشاره کرد: نظام مهندسی دارای ظرفیت بزرگی است که میتواند در این رکود با آن مقابله کند و حیف است که از این ظرفیت تک بعدی استفاده گردد، سازمان نظام مهندسی به عنوان بهره بردار نیست بلکه به عنوان تولید کننده باید نفر اول باشد. ما باید از ظرفیت نظام و دانشگاه استفاده نمائیم با هم اندیشی هایی که انجام می گیرد. در پایان جلسه حاضرین نیز نسبت به بیان نقطه نظرات خود در حوزه های مختلف شهری مرتبط با نظام مهندسی پرداختند.


گالری