طرح مطالعات جامع حمل و نقل شهر قزوین در شورایعالی عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تصویب شد.

منوچهر حبیبی با اعلام تصویب طرح جامع حمل و نقل شهر قزوین در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور افزود: طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهری قزوین باهدف  بهبود وضعیت تردد ، افزایش ظرفیت عملکردی معابر شهری، ساختار یکپارچه و نظم و رفت و آمدهای روزانه و افزایش ناوگان حمل و نقل درون شهری با الویت اتوبوس، تهیه و تصویب شد.
وی افزود: افزایش سهم استفاده از وسیله نقلیه شخصی هزینه های قابل توجهی نظیر مصرف منابع تجدید ناپذیر سوخت، انتشار آلاینده ها و تصادفات رانندگی را به همراه دارد. که نیازمند چاره اندیشی است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اظهار داشت:  در حال حاضر سهم استفاده از وسائط نقلیه عمومی شامل تاکسی های شخصی و اتوبوس سهم قابل قبولی نیست به نحوی که در حال حاضر ۱۹ درصد مردم از اتوبوس استفاده می کنند که در سایه تصویب طرح جامع  این میزان به ۳۷ درصد افزایش خواهد یافت.
حبیبی افزود: ثابت نگه داشتن تعداد تاکسی ها و تاکسی های شخصی و افزایش تعداد اتوبوس و خط های brt از راهکارهای ارائه شده در طرح جامع ترافیک برای بهبود وضعیت حمل و نقل می باشد.
وی گفت: استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله پاک و همچنین ایجاد”پیاده راه” در نقاط مرکزی شهر و اجرای طرح خط متروی قزوین به هشتگرد از جمله پیشنهادات ارائه شده در این طرح می باشد.
معاون استاندار یادآور شد:  در حال حاضر اقدامات خوبی در حوزه  خدمات استفاده از اتوبوس شهری صورت گرفته به گونه ای که  که حدود ۹۰  درصد مردم از کارت هوشمند حمل و نقل عمومی جهت پرداخت کرایه استفاده می کنند.

همچنین مسعودنصرتی، شهردار قزوین گفت: در زمینه کنترل ترافیک اقدامات بسیار مناسبی راستای تکمیل پروژه های ترافیکی توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک استان صورت گرفته که یکی از آنها تکمیل مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک مجموعه شهری قزوین است.

وی افزود: این مطالعات که سال گذشته به تصویب شورای ترافیک استان قزوین رسیده بود، دیروز در شورای عالی ترافیک شهرهای کشور تصویب شد.
شهردار قزوین با اشاره به اینکه در این طرح افق کوتاه مدت ۱۳۹۵، میان مدت ۱۴۰۰ و دراز مدت ۱۴۱۰ برای ترافیک شهر قزوین پیش بینی شده است بیان کرد: در این مطالعات پروژه های زیر بنایی زیادی برای شهر قزوین پیش بینی شده که یکی از آنها پیش بینی ۴۴ تقاطع غیر همسطح تند راه شهری تا پایان افق طرح است.
نصرتی پیش بینی ۴۰ کیلومتر تندراه شهری، ۴ خط brt و یک قطار سبک شهری یا lrt را از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای ترافیک قزوین برشمرد و عنوان کرد: در برنامه ها پیش بینی شده که قطار سبک شهری از تقاطع نسیم شمال شروع و از طریق خیابان امام خمینی، طالقانی و بلوار آیت الله خامنه ای به میدان مینودر در متصل شده و با متروی کرج، هشتگرد، قزوین تلاقی داشته و به فرودگاه قزوین نیز متصل باشد.