بر ارتقای کمی و کیفی خدمات آسانسور تاکید شد.

جلسه‌ای مورخ ۳۱/۴/۹۳ با حضور آقای روزبه، استاندار قزوین، مهندس حبیبی معاونت فنی استانداری، مهندس طاهری مدیر کل استاندارد قزوین، مهندس فرخ زاد ریاست سازمان، مهندس مجابی عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان و مهندس جوادی مشاور سازمان در امور آسانسور بامحوریت اجرای مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان (آسانسور و پله برقی) برگزار و بر ارتقای کمی و کیفی خدمات این حوزه تاکید شد.


 حجم کارها در بخش آسانسور با گسترش بلندمرتبه سازی در استان بیشتر خواهد شد و لازم است در هنگام احداث ساختمان از ابتدا تا انتها نظارت های لازم و کامل در خصوص آسانسور و بالابرها  انجام شود تا دیگر شاهد ایجاد مشکل یا حادثه ای مرتبط با این مساله نباشیم. 

مرتضی روزبه روز سه شنبه در نشست بررسی وضعیت صدور گواهی تاییدیه استاندارد برای آسانسورهای استان افزود: توجه به این موضوع ابتدا باید از مکان های عمومی آغاز شود و سپس ساختمان های مسکونی را در بربگیرد.

وی از اداره کل استاندارد و سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان دو دستگاه و نهاد مسوول و مرتبط در حوزه آسانسور یاد کرد و افزود: بین این اداره کل و نظام مهندسی در خصوص موضوع آسانسور اهداف مشترکی وجود دارد که ارتقای کیفی در ساخت و نصب آسانسور و کاهش زمان صدور پروانه گواهی ایمنی و تاییدیه استاندارد از مهم ترین آنها است.

این مسوول گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نیز باید نسبت به معرفی افراد واجد شرایط به اداره کل استاندارد به منظور اعطای مجوز به منظور راه اندازی شرکت های بازرسی آسانسور اقدام کند.

روزبه با اشاره به استقرار دفاتر شرکت های بازرسی آسانسور در تهران با وجود فعالیت در قزوین، از این موضوع انتقاد کرد و با بیان اینکه این حوزه باید از انحصار خارج شود، اظهار کرد: قابل پذیرش نیست که برای موردی چون بازرسی آسانسور نیاز به تهران داشته باشیم چرا که استان خود از ظرفیت و توان فنی و مهندسی بالایی برخوردار است که نباید از آن غافل شد.

استاندار قزوین با اشاره به اینکه حجم کارها در بخش آسانسور با گسترش بلندمرتبه سازی در استان بیشتر خواهد شد، در پایان خاطرنشان کرد: باید فرایند و ساز و کار مناسبی مشخص کرد تا در هنگام احداث ساختمان از ابتدا تا انتها نظارت های لازم و کامل در خصوص آسانسور و بالابرها اعمال و انجام شود تا دیگر شاهد ایجاد مشکل یا حادثه ای مرتبط با این مساله نباشیم.

بسیاری از مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان صلاحیت لازم برای فعالیت در زمینه طراحی، نصب، نظارت و بازرسی بر آسانسورها را دارند.

معاون امور عمرانی استاندار قزوین گفت: به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات در مراحل مختلف نصب و راه‌اندازی آسانسورها شاهد بروز حوادث ناگواری در استان بودیم که باید با برنامه‌ریزی دقیق از تکرار آن جلوگیری کنیم.

منوچهر حبیبی  اظهار کرد: یکی از مسائلی که در بازرسی‌های ساختمان‌ها باید مورد توجه جدی قرار گیرد، وضعیت آسانسورهای به کار گرفته شده در این ساختمان‌هاست.

وی افزود: با توجه به نقشی که آسانسور در امنیت و سلامت انسان دارد، باید تلاش کنیم آسانسورهایی که در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، استاندارد بوده و از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

معاون امور عمرانی استاندار قزوین اضافه کرد: ظرفیت بسیار خوبی در نظام مهندسی ساختمان استان وجود دارد و این به دلیل عضویت حدود هشت هزار مهندس در این سازمان است.

حبیبی ادامه داد: از این ظرفیت عظیم باید به خوبی استفاده کنیم و برای بهره‌مندی از این ظرفیت نیاز است که اداره کل استاندارد، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان را به عنوان یک شرکت فعال در زمینه آسانسور بپذیرد.

وی عنوان کرد: بسیاری از مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان صلاحیت لازم برای فعالیت در زمینه طراحی، نصب، نظارت و بازرسی بر آسانسورها را دارند، بنابراین نباید از این ظرفیت غافل باشیم.

معاون امور عمرانی استاندار قزوین تصریح کرد: یکی از مواردی که وجود دارد و موجب بروز اختلاف نظر شده، تقدم و تأخر بخشنامه‌ها در دو دستگاه اجرایی استاندارد و نظام مهندسی ساختمان است که مقرر شده سازمان بازرسی پس از بررسی‌های دقیق در این زمینه اطلاعات لازم را ارائه دهد.

حبیبی گفت: مردم در نقاط مختلف استان و شهرداری‌ها از روند بازرسی از آسانسورها ناراضی و گله‌مند هستند که باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

وی بیان کرد: به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات در مراحل مختلف نصب و راه‌اندازی آسانسورها شاهد بروز حوادث ناگواری در استان بودیم که باید با برنامه‌ریزی دقیق از تکرار آن جلوگیری کنیم.

معاون امورعمرانی استاندار قزوین ابراز کرد: اگر سازمان بازرسی به هر دلیلی تشخیص دهد که سازمان نظام مهندسی ساختمان قادر به انجام امور نظارت و بازرسی آسانسورها نیست، این وظیفه به صورت کامل به اداره کل استاندارد استان واگذار می‌شود.

حبیبی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که روند بازرسی‌ها و زمان‌بر بودن آن‌ها موجب بروز مشکلاتی در استان شده است، انتظار می‌رود با راه‌اندازی دفاتر بازرسی آسانسور در استان شاهد تحول عظیمی در کیفیت بازرسی‌ها و سرعت انجام آن باشیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر حدود سه ماه طول می‌کشد تا نتایج نظارت و بازرسی‌ از آسانسورها در استان قزوین توسط دفاتر تهران ارائه شود که این امر مشکلات عدیده‌ای را به دنبال داشته است

 

چندگانگی بازرسی و نظارت بر آسانسور در قزوین موجب بروز نابسامانی شده است.

 علی فرخ زاد در جلسه بررسی وضعیت آسانسور شهر  اظهار کرد: جلساتی با حضور هیئت چهار نفره در این زمینه تشکیل و به بررسی مسائل پرداخته شد تا با ارائه راهکارهای عملی از بروز حوادث به دلیل عدم رعایت قوانین نصب و راه‌اندازی آسانسورها جلوگیری شود.

فرخ زاد ادامه داد: در بسیاری از موارد مراحل نصب و راه‌اندازی آسانسورها و بالابرها بدون مجوز اداره کل استاندارد انجام می‌گرفت که این موضوع موجب بروز مشکلات عدیده‌ای در این زمینه شد.

وی عنوان کرد: بیشتر ساختمان‌هایی که به دلیل عدم نیار به دریافت تسهیلات بانکی از اخذ پایان کار ساختمان خودداری می‌کردند نیز برای نصب و راه‌اندازی آسانسور به اداره کل استاندارد مراجعه نمی‌کردند که این امر موجب راه‌اندازی آسانسورهای غیراستاندارد به ویژه در شهرستان‌ها شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین تصریح کرد: بازرسی‌ها بیشتر به این صورت است که در پایان‌ کار نازک‌کاری بازرسی‌های لازم صورت می‌گیرد که مالک هیچ‌گاه قبول نمی‌کند مواردی که تخلف کرده را خراب کرده و دوباره بسازد.

فرخ زاد گفت: این امر نیز موجب می‌شود تخلفات زیادی را در ساختمان‌ها به ویژه در نصب و راه‌اندازی آسانسورها شاهد باشیم، بنابراین باید ترتیبی اتخاذ شود که این بازرسی‌ها و نظارت‌ها در تمام مراحل اجرای پروژه احداث ساختمان وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: چندگانگی که در مباحث مربوط به بازرسی و نظارت بر راه‌اندازی آسانسورها وجود دارد موجب بروز نابسامانی زیادی در استان شده که انتظار می‌رود با تعیین مدیریت واحد در این زمینه به بحث نظارت بر راه‌اندازی و بازرسی آسانسورها سروسامان داده شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین ابراز کرد: برخی از افرادی که اقدام به نصب و راه‌اندازی آسانسور می‌کنند صلاحیت لازم را ندارند بنابراین باید آموزش‌های لازم برای نصاب‌های آسانسور داده شود.

فرخ زاد اظهار کرد: بازرسی نیز به همین صورت است و باید افرادی که به عنوان بازرس آسانسور فعالیت می‌کنند آموزش‌های لازم را ببینند و این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های بازرسی که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند آموزش‌های لازم را ندیده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از افرادی که در استان در زمینه آسانسور فعالیت می‌کنند به دلیل این‌که آموزش‌های لازم را ندیده‌اند، دارای صلاحیت نبوده و فقط به دلیل نمایندگی که از دفاتر تهران دارند فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین عنوان کرد: در حال حاضر علاوه‌ بر نصب، تعمیر، نگهداری و بهره‌برداری آسانسورها، بازرسی آسانسورهای مسکن مهر استان نیز بر عهده نظام مهندسی ساختمان قرار دارد.

فرخ زاد یادآور شد: با توجه به این‌که نظام مهندسی ساختمان استان بخش خصوصی بوده و با محدودیت‌های سیستم اداری رو به رو نیست به راحتی می‌تواند وظیفه بازرسی و نظارت بر آسانسورها را در استان بر عهده بگیرد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین گفت: فرمانداران شهرستان‌های استان تمایل زیادی دارند که نظام مهندسی ساختمان استان در بحث آسانسورها ورود پیدا کند.

وی افزود: این مسئولان با مکاتباتی که با سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام داده‌اند، این علاقه‌مندی خود را ابراز کردند.

 

اگر موفق شویم بازرسی را به نظارت مقبول تبدیل کنیم قطع‌یقین اثر کیفی نسبت به بازرسی‌ها افزایش می‌یابد.

عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی برای افرادی که نسبت به نصب و راه‌اندازی آسانسورها اقدام می‌کنند، ضروری است

سیدکاظم مجابی در این جلسه  اظهار کرد: اگر موفق شویم بازرسی را به نظارت مقبول تبدیل کنیم قطع‌یقین اثر کیفی نسبت به بازرسی‌ها افزایش می‌یابد.

وی افزود: در حال حاضر شاهد هستیم که به دلیل عدم رعایت مقررات نصب و راه‌اندازی آسانسور در مراحل مختلف راه‌اندازی آسانسور در نقاط مختلف استان حوادث ناگواری رخ می‌دهد.

عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین اضافه کرد: نظارت و بازرسی دقیق بر مراحل مختلف راه‌اندازی آسانسور می‌تواند خطرات ناشی از عدم رعایت قوانین در نصب آسانسور را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

مجابی ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای افرادی که نسبت به نصب و راه‌اندازی آسانسورها اقدام می‌کنند، ضروری است اما در بسیاری از موارد فقط مدیران فنی در این دوره‌های آموزشی حضور دارند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه در برخی از موارد مدیران فنی نسبت به نصب آسانسور اقدام نمی‌کنند حضور آنان در دوره‌های آموزشی تأثیر زیادی در کاهش حوادث ندارد بنابر این باید ترتیبی اتخاذ شود که افراد نصاب آسانسور در این دوره‌های آموزشی حضور پیدا کنند.

عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین تصریح کرد: مهندسانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند برای دریافت پروانه اشتغال از سازمان نظام مهندسی ساختمان و آغاز بکار، دوره‌های آموزشی لازم را می‌گذرانند که در مورد بازرسان آسانسورها این امر صادق نیست و این موضوع یکی از علل اصلی بروز مشکلات در زمینه استفاده از آسانسور است.

مجابی خاطرنشان کرد: در مقررات ملی ساختمان یک‌سری از مباحث و مقررات در حیطه وظایف استاندارد قرار دارد اما دسته‌ای دیگر از مباحث فنی که سهم خود می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد، از وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان بوده و باید توسط مهندسان این سازمان انجام شود.

وی با اشاره به مصوبه تسریع و تسهیل در رویه صدور گواهی ایمنی کمیته آسانسور یادآور شد: این کمیته به عنوان واسطه مصوبه مورد نظر شکل گرفته و باید نسبت به اجرایی کردن مصوبات آن اقدامات لازم در اسرع وقت صورت گیرد.

 

سالانه ۴۵۰ آسانسور در قزوین نصب و راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل استاندارد قزوین نیز در این نشست گفت: بر اساس آمارهای موجود سالانه ۴۵۰ آسانسور توسط ۶شرکت نظارت و بازرسی در سطح استان قزوین نصب و راه‌اندازی می‌شود.

 محمودرضا طاهری  اظهار کرد: سه سازمان صنعت، معدن و تجارت، نظام مهندسی ساختمان و اداره کل استاندارد در مباحث مرتبط با آسانسور دخالت دارند.

وی با بیان اینکه یکی از عللی که موجب شد اداره کل استاندارد وارد مقوله‌های مرتبط با آسانسور شود، سقوط ‌های زیاد آسانسورها بود، اضافه کرد: با توجه به این‌که استان قزوین به لحاظ بلندمرتبه‌سازی ساختمان‌ها در گروه پنجم کشوری قرار دارد، استفاده بیشتر از آسانسور و به تبع آن بررسی وضعیت آن دیرتر از بسیاری دیگر از استان‌ها آغاز شد.

طاهری با اشاره به این‌که فردی که کار طراحی و مونتاژ آسانسور انجام می‌دهد باید سواد فنی لازم را داشته باشد، ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های طراحی و مونتاژ که تعداد معدودی هستند کار طراحی و مونتاژ آسانسور را انجام می‌دهند.

مدیرکل استاندارد استان قزوین عنوان کرد: در مقررات مبحث ۱۵ آئین‌نامه نظام مهندسی ساختمان بیان شده که تمام نقشه‌های یک ساختمان در حال ساخت باید توسط مهندسان ناظر مورد تأیید قرار گیرد که این موضوع در مورد نقشه‌های آسانسور نیز صادق است، اما در برخی از موارد نسبت به این امر توجهی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از آسانسورها و بالابرهای غیراستاندارد در بسیاری از موارد مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است، گفت: مهندسان ناظر باید دقت لازم در بازرسی از آسانسورها را داشته و حتی ظرفیت آسانسوری که در یک ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید توسط مهندسان ناظر تأیید شود تا بتوانیم از بروز مشکلات جلوگیری کنیم.

مدیرکل استاندارد استان قزوین ابراز کرد: مقرر شده بود که موارد مذکور در مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان به تناسب زمان‌بندی مشخص در استان اجرا شود و در مدت زمان سه ساله شاهد اجرایی شدن ۱۰۰ درصدی تمام موارد ذکر شده در این مبحث باشیم، اما تاکنون اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: در زمینه نصب و بازرسی آسانسورها مواردی که باعث بروز مشکل شده است به دستگاه قضایی ارجاع داده می‌شود و علت اصلی بیشتر این پرونده‌ها عدم رعایت قوانین نصب و راه‌اندازی آسانسور در زمان اجرا است.

مدیرکل استاندارد استان قزوین ادامه داد: بنابراین اگر قوانین مربوط به نصب و راه‌اندازی آسانسور در زمان اجرای پروژه به خوبی رعایت شود نه تنها شاهد تشکیل پرونده‌های قضایی در این زمینه نیستیم، بلکه احتمال بروز مشکل در اثر عدم رعایت قوانین در آسانسورها نیز به حداقل ممکن می‌رسد.

مدیرکل استاندارد استان قزوین یادآور شد: مدیران فنی شرکت‌های نظارت و بازرسی باید دارای مدرک تحصیلی مهندسی مکانیک و یا صنایع با سه سال سابقه کار باشند.