طراحی زیرساخت، تأسیسات و ناوگان خطوط بی.آر.تی و ال.آر.تی در شهر قزوین

مدیرعامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین گفت: مطالعات پروژه طراحی زیرساخت، تأسیسات و ناوگان خطوط بی.آر.تی و ال.آر.تی شهر قزوین که به سفارش معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین در مسیرهای پیش‌بینی شده در طرح جامع حمل‌ونقل شهر قزوین تعریف شده است، توسط سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین آغاز شده و در حال انجام است.
به گزارش روابط عمومی سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین؛ محمد اسماعیل حافظی
افزود: به منظور تقویت جذابیت شبکه حمل‌ونقل عمومی و سرویس‌دهی بهتر به مناطق مختلف شهر قزوین، در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک قزوین یک خط قطار سبک شهری (ال.آر.تی) به طول بیش از ۱۳ کیلومتر و سه خط اتوبوس سریع السیر (بی.آر.تی) به طول مجموع بیش از ۶۰ کیلومتر پیشنهاد شده‌است.
وی بیان کرد: مسیر این خطوط به نحوی تعریف شده است که نواحی اصلی تولید و جذب سفر در سطح شهر قزوین را به یکدیگر متصل کرده و ارتباط مناسبی را بین مراکز اصلی سفر برقرار می‌سازد.
حافظی بیان کرد: همچنین با پیش‌بینی ایستگاه‌های تبادلی در طی مسیرها، امکان دسترسی مسافران از هر یک از خطوط به سایر خطوط فراهم شده است.
 این مسوول اظهار کرد: تلفیق این خطوط اصلی «انبوه بر» با ۱۹ خط تغذیه کننده که در طرح جامع حمل‌ونقل شهر قزوین پیش‌بینی شده است در آینده می‌تواند به کاهش ترافیک و انواع آلودگی‌ها و زیباسازی سیمای شهری بیانجامد.
وی گفت: افق زمانی احداث خطوط یک و دو تا سال ۱۳۹۵، خط سه تا سال ۱۴۰۰ و خط چهار تا سال ۱۴۱۰ پیش بینی شده است که به تدریج در خدمت شهروندان عزیز قزوین قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: از جمله مزایای این شبکه حمل‌ونقل همگانی فراگیر در سطح شهر می‌توان به مواردی چون کاهش مصرف انرژی، کاهش اشغال زمین و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی اشاره کرد.
این مسوول افزود: خدماتی که به طور کلی توسط این شبکه حمل‌ونقل همگانی در سطح شهر قزوین ارائه می‌گردد عبارت از جمع‌آوری مسافران از مناطق مسکونی، انتقال آن‌ها به مراکز فعالیت‌های تجاری و پایانه‌های صنعتی و توزیع مسافران بین مراکز کار و زندگی و محل‌های تفریحی است.
مدیر عامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین ادامه داد: خطوط بی.آر.تی و ال.آر.تی از جمله پیشرفته‌ترین سامانه‌های حمل‌ونقل درون‌شهری در سرتاسر جهان می‌باشند و توجه ویژه متولیان امر حمل‌ونقل را خود معطوف کرده است.
وی گفت: این سامانه ترکیبی از زیرساخت‌ها، تأسیسات و ناوگان است که یک سیستم حمل‌ونقل با کیفیت، بهینه، راحت، سریع و کم هزینه را برای استفاده کنندگان فراهم می‌آورد.
حافظی بیان کرد: انعطاف پذیری زیاد، قابلیت کارکرد بالا، سرمایه‌گذاری کم و هزینه‌ نگهداری پایین از اصلی‌ترین مزایای این سامانه‌ها در مقایسه با سامانه‌های گران‌قیمتی چون مترو و مونوریل یا گسترش شبکه معابر درون‌شهری می‌باشد که اغلب با یک سرمایه‌گذاری کوچک می‌تواند به حمل‌ونقلی سریع در محدوده دسترسی منجر گردد.
وی یادآور شد: شاخصه‌های بارز این سامانه انبوه بر عبارت از خطوط ویژه، ایستگاه‌‌های مجزا، ایجاد سهولت سوار/پیاده شدن، سامانه جمع‌آوری کرایه خارج از اتوبوس، استفاده از سامانه‌های کنترل ترافیک هوشمند (its) و خدمت رسانی مستمر در طول ساعات کاری طی شبانه‌روز می‌باشد.
حافظی بیان کرد: فن‌آوری کنترل ترافیک هوشمند شامل سامانه مکان‌یاب اتوبوس، سامانه اطلاعات مسافران، سامانه‌های رفع گره ترافیک در تقاطع‌های چراغدار و کنترل دسترسی به پل‌ها، رمپ‌ها و میدان‌ها می‌باشد که می‌تواند حق تقدم حرکت اتوبوس‌ها در معابر و تقاطع‌ها و در نتیجه سرعت و قابلیت اطمینان بهتری را برای مسافران فراهم آورد.
حافظی بیان کرد: در این راستا مطالعات طراحی زیرساخت، تأسیسات و ناوگان خطوط بی.آر.تی و ال.آر.تی شهر قزوین از ابتدای آبان ماه سال جاری توسط یکی از بهترین شرکت‌های مهندسین مشاور کشور و با مدیریت سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین آغاز شده و طبق برنامه‌ریزی انجام شده طی مدت یک سال به پایان خواهد رسید.