مهندس معارفی: هنر روابط عمومی در نظامات مهندسی و مجموعه مهندسین هنری است که باید به صورت اصولی نهادینه شود و این پایه گذاری و نهادینه شدن باید بر محور تفاهم باشد.
یک سیستم روابط عمومی خوب را می توان از دیدگاه های متفاوت بررسی و تحلیل کرد، چرا که حوزه عملکرد یک روابط عمومی همیشه از دو سو مورد نقد و بررسی است، سمت اول و بلکه بخش مهم آن بخش بیرونی یک سازمان است که متشکل از مراجعین، مردم و شاید نظاره کنندگان عملکرد این سیستم است و سمت دوم بخش درونی، اعم از مدیران و کارکنان همان سیستم و مجموعه است.
از نظر نگارنده روابط عمومی ها، نماینده یک مجموعه هستند که در حین انجام وظایف محوله، ذاتا باید منتقل کننده افکار، عقاید، انتقادات و نظرات بهره برداران از خدمات آن مجموعه باشند.
در سیستمم های مهندسی که اهم وظایف و کارکرد آنان خدماتی و در مواجه با مردم است این مسئولیت ها و عملکردها بسیار گسترده تر شده و باید با دید دقیق تر و مهندسی تری به مسائل نظاره کرد.
کارکرد مهندسی و یا حتی یک مهندس رابطه ای مستقیم با زندگی، آسایش، بهره وری و حتی معیشت مردم دارد و کوچکترین اصطکاک و بازتاب حرکات یک مهندس و یا مجموعه مهندسی دارای بازتابهای بسیار گسترده ای خواهد شد که در وجه منفی آن شاید غیر قابل جبران و بازسازی باشد.
در سازمانهای نظام مهندسی ساختمان که میتوان از آن بعنوان یک سازمان مردم نهاد و غیر دولتی نام برد هنر روابط عمومی در نظامات مهندسی و مجموعه مهندسین هنری است که باید به صورت اصولی نهادینه شود و این پایه گذاری و نهادینه شدن باید بر محور تفاهم باشد چرا که به عقیده نگارنده روابط عمومی همان تفاهم است .
یک سازمان مشتری مدار که بر پایه تفاهم استوار باشد و این تفاهم از طریق ایجاد یک رابطه صمیمانه و صادقانه که مجری آن روابط عمومی خواهد بود به طور مسلم خواهد توانست نسبت به ایجاد دیدگاه مشترک ، ایجاد باور عمومی ، اعتماد سازی و سالم سازی امور اقدام نماید.
روابط عمومی ها و یا سازمانهای نظام مهندسی ساختمان به مثابه لوکوموتیو قطارهای سازندگی ایفای نقش خواهند کرد و برد و یا باخت همه جانبه این مجموعه ها از دیدگاه علمی و عملی بستگی به میزان اعتماد طرفین مرتبط با روابط عمومی ها دارد .
یک بخش ، واحد و یا اداره روابط عمومی یک سازمان با عملکرد خود حتی میتواند دیدگاه مدیران یک مجموعه را تغییر داده و به نفع کل سیستم تغییر دهد و این مهم البته به شرایط مهمی نیز بستگی دارد که اهم آن مهارت ، صداقت ، تیزبینی و سیاست یک مدیر روابط عمومی و از سوی دیگر اعتقاد ، اعتماد و باور مدیر و یا مجموعه مدیران به حوزه روابط عمومی است به هر حال شرایط فعلی ثابت نموده پشتوانه هر محیط یا مجموعه موفقی خصوصاً در حوزه های مهندسی و دارای ارتباط دو جانبه با مردم مجموعه ای به نام روابط عمومی موفق می باشد که میتواند با درایت خود و اعتماد متقابل با مدیران آینده ای درخشان برای هر سازمانی به ارمغان بیاورد.