در جلسه ۴ جانبه ترافیک که با حضور گروه تخصصی ترافیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، کمیسیون ترافیک شورا، پلیس راهنمایی و رانندگی و سازمان ترافیک شهرداری مورخ ۳/۶/۹۳ برگزار شد، مهندس زندی عضو هیئت‌مدیره و رییس گروه تخصصی ترافیک سازمان ضمن تاکید بر اهمیت حضور متخصصین رشته ترافیک در شهر گفت: استان قزوین از جمله اولین استان‌های کشور می‌باشد که گروه تخصصی ترافیک در آن تشکیل گردیده و سومین استان در کشور با بیش‌ترین تعداد مهندسان ترافیک به شمار می‌آید که این امر گویای وجود پتانسیل کافی جهت پیشبرد و رفع مسائل و مشکلات این حیطه می‌باشد.

وی افزود: انجام امور ترافیکی بدون فرهنگ‌سازی امکان‌پذیر نیست. در حال حاضر شاهد هستیم پارک دوبله‌های طولانی مدت و یا پارک در ایستگاه خط واحد امری عادی شده است. لذا لازم است جهت رفع موانع و مشکلات این حوزه همواره جلساتی را برگزار و شرایط هم اندیشی فراهم شود

مهندس فرخ‌زاد ریاست سازمان نیز در این نشست با یادآوری خدمات مهندسان ترافیک سازمان خاطرنشان کرد:

با مسائل و مشکلات ترافیک هم در شورا و هم در نظام مهندسی ساختمان سروکار داریم که در این خصوص کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک را در شورا به ریاست سرهنگ داودی تشکیل دادیم.

وی تصویب طرح جامع ترافیک را نقطه قوت خواند و گفت: با توجه به اینکه در تصویب طرح جامع ترافیک از دیگر استان‌ها پیشی گرفته‌ایم اما لازم است توجه کنیم که مشکلات ترافیکی فقط در قزوین نیست و حتی در شهرهای دیگر همچون تاکستان نیز مشکلاتی دیده می‌شود که بخش عمده‌ای از بودجه شهرداری را به خود اختصاص داده است که جا دارد در شهرهای دیگر هم به این موضوع بپردازیم تا سال‌های بعد معضلات کنونی قزوین گریبان گیر آن‌ها نشود.

وی همچنین گفت: می‌توانیم با تعامل و همگرایی بیشتر و بهره‌گیری از تخصص متخصصین و برنامه‌ریزی جدی در حوزه پارکینگ شاهد خلق نهضت پارکینگ در قزوین باشیم.

مهندس مانی فر عضو هیات رییسه سازمان نیز ترافیک را موضوعی کاملا اجتماعی دانست و گفت: تک تک شهروندان به سهم خود در ترافیک تاثیر گذار می باشند، در واقع ترافیک در زندگی مردم و جامعه وجود دارد.

وی بر لزوم همکاری و هماهنگی نهادهای تاثیرگذار تاکید کرد و افزود: سالها پیش در بازار قزوین با مشکل دستفروشها مواجه بودیم که طی جلسات متوالی مقرر گردید هر دستگاه و نهاد مرتبط نسبت به رفع معضل مطروحه راهکار ارائه داده و فروشنده ها نیز حریم ها را رعایت نمایند. لذا در حال حاضر دیگر چنین مشکلی وجود ندارد. بنابراین لازم است نهادها با توجه به نقش و تاثیرگذاری خود به  وظایف خود عمل نمایند.

مهندس کاظمی نائب رییس سازمان نیز برخی مشکلات ترافیکی را ناشی از نبود زیرساخت های کافی دانست و افزود: تنها با اعمال جریمه نمی توان به بهبود شرایط امیدوار بود بلکه باید ابتدا شرایط عبور و مرور و مکان یابی های صحیح صورت پذیرد.

شایان‌ذکر است در این نشست سرهنگ حسنی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قزوین، سرهنگ عباسی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان قزوین، مهندس عرشیان و میزانی مدیرعامل و معاون سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین، سرهنگ داودی عضو شورای اسلامی شهر قزوین، مهندس زندی، مهندس ماجدی و مهندس فقیهی رییس و اعضای گروه تخصصی ترافیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین حضور داشتند.

گزارش کامل این نشست در فصلنامه شماره ۴۷ مهندسی ساختمان منتشر می‌شود.


گالری