همکار محترم معمار ، نقشه های معماری از تاریخ ۹۲/۸/۱۵ جهت یکسان سازی کنترل براساس ضوابط ذیل کنترل میگردد .

همکار محترم معمار ، نقشه های معماری از تاریخ ۱۳۹۳/۲/۱۵  جهت یکسان سازی کنترل براساس ضوابط ذیل کنترل میگردد .


 کلیات

 ۱- به دلیل الزام تامین امداد رسانی و همچنین بالا بردن کیفیت نورگیری ، هیچ واحدی نبایدتنها از طریق پاسیو نورگیری نماید مگر آنکه طراح اقدام به ایجاد فضایی به عمق حداقل ۲ متر در سرتاسر عرض پلاک بصورت حیاط خلوت نماید .

۲-   کلیه واحدها می بایست به مشاعات دسترسی داشته باشند .

۳-   حداقل عرض فضاهای اقامتی اتاق خواب باید از ۱۵/۲ متر کمتر نباشد .

۴-  هیچ فضای اقامتی ( به استثنای آشپزخانه ) نباید کمتر از ۵/۶ متر مربع مساحت داشته باشد .

۵-  هر واحد مسکونی باید دارای حداقل یک فضای اقامتی با زیربنای ۵/۱۲ متر مربع باشد . ( نشیمن )

۶-  ارائه جهت شمال برای کلیه پلانها الزامی است و برای نقشه های مذهبی ارائه جهت قبله الزامی است .

۷-  ارائه کدهای ارتفاعی برای کلیه پلانها ، نماها و مقاطع الزامی است .

۸-  ترسیم آکس برای کلیه پلان ها الزامی است .

۹-  رعایت صحیح ضخامت خطوط در نقشه ها الزامی است .

۱۰-  رعایت مقیاس واقعی تجهیزات در پلان های مبلمان الزامی است.

۱۱- بازدید از محل پروژه و توجه به دسترسی ها – شیب زمین – و نمایش کدهای ارتفاعی در سایت الزامی است .

 

     سایت

 

۱۲-  در صورت بزرگ بودن سایت، سایت می بایست در شیت جداگانه با مقیاس مناسب ارائه شود .

۱۳-  حدود عقب نشینی پلاک می بایست ارائه شود .

۱۴-  نمایش کاربری و اندازه حدود پلاک و ابعاد گذرها الزامی است .  

۱۵-  نمایش حدود و بر همسایگان الزامی است .  

۱۶-  فضاهای خالی ( پاسیو – حیاط خلوت ) می بایست از فضاهای پر ، تفکیک شود .

۱۷-  خط چین کنسول یا پیشروی فضا ترسیم گردد .

۱۸-  در صورت وجود فضاهای با کاربریهای متعدد جدول راهنما ارائه گردد .

۱۹-  محل ورودی درب عابر و درب اتومبیل نمایش داده شود .

۲۰-  حدود خرپشته در سایت پلان نمایش داده شود .

 

پلان

 

۲۱-   پلان کلیه طبقات ( شامل مبلمان و اندازه گذاری )  ارائه گردد .

۲۲-   نمایش کامل ستونها و دیوارهای برشی با مقیاس صحیح الزامی است مخصوصاً در سازه های بتنی و پیچ مهره ای  .

۲۳-   نمایش کامل کانالها و داکتها و رایزرهای تاسیساتی الزامی است .

۲۴-   ترسیم صحیح پله در سازه های بتنی با توجه به ضخامت پوتر و شانه گیر نبودن آن الزامی است .

۲۵-   اندازه گذاری روی پلانها بیانگر ابعاد سفتکاری می باشد .

۲۶-   نمایش خط برش و ارائه جهت آن در تمام پلانها رعایت گردد .

۲۷-   در کاربریها غیر مسکونی راهنمای فضاها ذیل نقشه ارائه گردد .

۲۸-   در پلان پارکینگ ذکر درصد شیب و طول رمپ الزامی است .

۲۹-   حداقل ضخامت دیوارهای خارجی و پیرامونی ، دیوار پله و دیوار بین دو واحد ۱۵ سانتیمتر در نظر گرفته شود .

۳۰-   ترسیم پلان خرپشته و نمایش اتاقک آسانسور حداکثر تا ۶ مترمربع الزامی است .

۳۱-   درب اتاقک آسانسور به سمت خارج محوطه بام می بایست باز شود .

 

نما

 

۳۲-   رعایت موارد ذیل در نما در چهار گروه ساختمانی ( الف- ب- ج- د ) شهر قزوین و تنها گروههای ( ج و د ) سایر   شهرهای دیگر استان الزامی می باشد .

۳۳-   کلیه نقشه های نماهای قابل رویت می بایست طی ۲ شیت مجزا بصورت رنگی و غیر رنگی طرح و ارائه گردد  .

۳۴-   نوع رنگ و جنس مصالح مصرفی در نما در شیت رنگی ارائه گردد .

۳۵-   در شیت غیر رنگی اندازه گذاری کامل با کدهای ارتفاعی – تیپ بندی در و پنجره – جهت بازشوها– خط چین ضخامت سقف و بادبند ارائه گردد .

۳۶-   برای کاربری های غیر مسکونی ارائه جانمایی مناسب برای تابلوهای تبلیغاتی ضروری است .

۳۷-   در راستای ارتقای کیفیت سیما و منظر شهری تغییر در نقشه های نما به هر دلیل می   بایست قبل از اجرا به تأیید سازمان نظام مهندسی برسد .

۳۸-   در نماهای متصل به گذر ( کوچه و خیابان ) نباید هیچ عنصر تأسیساتی از قبیل پکیج – اسپیلت – کولر آبی و کانالهای تأسیساتی و … به صورت عریان قرار گیرد .

 

 مقطع

 

۳۹-     حداقل یک مقطع طولی و یک مقطع عرضی ارائه شود .

۴۰-   حداقل یکی از مقاطع از فضاهایی مانند راه پله ،آسانسور، رمپ ، اختلاف سطح و پاسیو عبور نماید .

۴۱-     ترسیم دست انداز بام ، تراس و نرده پله الزامی است .

 

پارکینگ

 

۴۲-       محل پارک اتومبیل معمولاً به صورت خط چین به ابعاد ۵×۵/۲ متر نمایش داده می شود .

۴۳-      فضای مورد نیاز جهت یک – دو و سه اتومبیل در کنار هم در صورت محدودیت در طرفین به ترتیب ۵×۳ – ۵×۵ و ۵×۵/۷ بصورت مفید می باشد .

۴۴-       فضای مورد نیاز جهت عبور اتومبیل حداقل ۲۰/۲ می باشدو عرض مورد نیاز جهت فضای عبوری اتومبیل حداقل ۲۰/۲ می باشد .

۴۵-       در صورت پارک شدن دو اتومبیل در پشت سرهم می بایست بین آنها حداقل ۵/۱ متر فاصله داشته باشد .

۴۶-       مسیر عبوری اتومبیل از محل درب ورودی تا محل پارک اتومبیل بصورت خط چین و فلش نمایش داده شود .

۴۷-       محل ورودی درب عابر با محل پارکینگ اتومبیل تداخل نداشته باشد .

۴۸-      جهت دسترسی به انباری می بایست محل درب انباریها از محدوده فضای پارکینگ حداقل ۵۰ سانتیمتر عقب تر قرار بگیرند .

۴۹-      در صورت پارک اتومبیل به صورت گردش ۹۰ درجه حداقل فضای باز مورد نیاز در پشت پارکینگ ۵/۳ متر می باشد .

   

سرویس ، حمام و آشپزخانه

 

۵۰-     نباید درب سرویس در تمام مسیر بازشو با روشویی برخورد داشته باشد .

۵۱-     اطراف کاسه روشویی در پلان ، حداقل ۲۰ سانتیمتر از دو طرف و نیز ۵۰ سانتیمتر از جلو با کاسه توالت فاصله داشته باشد .

۵۲-     محور کاسه توالت در جهت محور قبله نباشد .

۵۳-      قسمت تخلیه کاسه توالت در مسیر پوتر بتنی قرار نگیرد .

۵۴-     ابعاد حداقل سرویس یا حمام با تجهیزات داخل آن تعیین می شود اما در هر حال عرض و طول هیچ سرویس و حمامی کمتر از ۱۲۰ سانتیمتر نباشد .

۵۵-     آشپزخانه باید حداقل ۵۰/۵ متر مربع مساحت داشته باشد .

۵۶-     حداقل عرض آشپزخانه ۸۰/۱ متر باشد .

۵۷-      آرایش و مبلمان صحیح در آشپزخانه و سرویسهای بهداشتی با ابعاد استاندارد ترسیم گردد .

۵۸-     حداقل فاصله آکس کاسه توالت تا دیوار های بغل و پشتی ۳۵ سانتیمتر رعایت گردد .

 

پله

 

۵۹-     عرض مفید  باکس پله در ساختمانهای بیش از ۲ سقف حداقل ۴۰/۲ متر باشد .

۶۰-    حداقل عرض پاگرد پله مساوی با عرض شمشیری پله باشد .

۶۱-     حداکثر تعداد پله های بین ۲ پاگرد از ۱۲ عدد بیشتر نباشد ( در پله های باکس ) .

۶۲-     حداقل ارتفاع سرگیری پله و رمپ ۲۰/۲ متر می باشد .

۶۳-    در پله های گرد عرض قسمت کوچک پله کمتر از ۱۰ سانتیمتر و عرض قسمت بزرگ پله کمتر از ۴۴ سانتیمتر نباشد .

۶۴-    در پله های گرد قطر چشم پله کمتر از ۸۰ سانتیمتر و طول پله کمتر از ۱۱۰ سانتیمتر نباشد .

۶۵-   عرض پاگردی که در آن درب واحد باز می گردد از ۱۲۰ سانتیمتر کمتر نباشد .

 

مطابقت با نقشه های سازه

 

۶۶-     آکس بندی نقشه های سازه با نقشه های معماری مطابقت داشته باشد .

۶۷-     در پلان فنداسیون محل استقرار چاهک آسانسور منظور گردد .

۶۸-     در پلان های تیر ریزی محل رایزر ، نورگیرها ، پاسیو و چاله آسانسور منظور گردد و تیریزی با آنها تداخل نداشته باشد .

۶۹-    کد روی فونداسیون حداقل ۳۰ الی ۴۰ سانتیمتر از کف پایین ترین طبقه معماری پایین تر باشد  .

۷۰-    محل بادبندها و دیوارهای برشی با نقشه های معماری مطابقت داده شود .

۷۱-   در پلان فنداسیون رادیه ارائه محل چاه جذبی ( در صورت وجود ) نمایش داده شود .

 

مطابقت با نقشه های تأسیسات

 

۷۲-     نقشه های تاسیساتی با مبلمان معماری به ویژه فضاهای خیس مطابقت داشته باشد .

۷۳-    رایزرو داکتهای تأسیساتی به ویژه کانالهای کولر با نقشه های معماری مطابقت داشته باشد .

۷۴-    لوله و رایزرهای تأسیساتی با تیرهای سازه ای برخورد نداشته باشد.

 

آسانسور

 

۷۵-     ابعاد داخلی باکس آسانسور ۴ نفره حداقل ۱۴۰*۱۶۰ یا ۱۵۰ × ۱۵۰ رعایت گردد

۷۶-     ارتفاع چاهک آسانسور حداقل ۱۵۰ سانتی متر رعایت گردد .

۷۷-     ارتفاع مفید خرپشته حداقل ۳ متر رعایت گردد و با کد ارتفاعی سازه کنترل گردد .

۷۸-     در صورت قرارگیری آسانسور در چشم پله عرض مفید راه پله از ۱۲۰ سانتیمتر کمتر نباشد در شهر قزوین وجود آسانسور در چشم پله ممنوع می باشد .

    ۷۹-     عرض دیوار باکس آسانسور حداقل ۱۰ سانتیمتر در نظر گرفته شود .

    ۸۰-     برای ساختمانهای ۴ طبقه روی پیلوت در نظر گرفتن حداقل یک آسانسور با کابین ۴ نفره الزامی است .

     ۸۱-     برای ساختمانهای ۶ طبقه روی پیلوت در نظر گرفتن حداقل یک آسانسور با کابین برانکاردبر الزامی می باشد .

     ۸۲-    برای ساختمانهای ۸ طبقه روی پیلوت در نظر گرفتن حداقل ۲ آسانسور به شرط آنکه یکی از آنها برانکاردبر باشد الزامی می باشد .

 

چند توصیه جهت طراحی(با توجه به قابلیت بناو متراژ آن )

 

۸۳-    جهت بازشوی درها به سمت داخل فضا و به سمت دیوار بزرگتر باشد ( با توجه به قابلیت بنا و متراژ  مگر فضاهای عمومی و تأسیسات به جهت مسائل ایمنی )  .                                                                 

۸۴-    درب سرویس های بهداشتی و حمام مستقیماً از فضای عمومی دیدنداشته باشد .                                                                                                                                          

۸۵-    درب ورودی واحد دارای  پشت بند باشد .

۸۶-    حریم فضاهای خصوصی و عمومی از یکدیگر تفکیک گردد . 

۸۷-    در فضاهای مسکونی که تنها از یک حمام استفاده می گردد حمام داخل اتاق خواب نباشد .

۸۸-    جهت رفاه حال معلولین و افراد کم توان حرکتی فاصله بین درب ورودی آسانسور تا درب ورودی واحد بصورت تخت و بدون اختلاف ارتفاع در نظر گرفته شود .

 

                                                                                                                                                                                                                                 با تشکر

   رئیس گروه تخصصی معماری