محمدزاده مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین از واگذاری ۱۰ هزار واحد مسکن مهر با حضور مسئولان ارشد کشوری و کاهش تلفات جاده ای خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان قزوین: محمدنادر محمدزاده روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران ر سانه های گروهی استان از واگذاری مسکن مهر تا پایان امسال خبرداد
محمد زاده افزود: سهم مسکن مهر استان بالغ بر ۵۰ هزار واحد است که در شهر های کمتر و بالای ۲۵ هزارنفر جمعیت و بافت فرسوده واگذار می شود.
وی اضافه کرد: دو ورزشگاه، پنج مدرسه، دو باب مسجد و سه درمانگاه نیز در شهرک مهرگان آماده واگذاری است که در ماه آینده همزمان با واگذاری ۱۰ هزار واحد مسکونی افتتاح می شود.

محمدزاده تصریح کرد: در مدت پنج سال از آغاز اجرای پروژه مسکن مهر از سال ۸۸ تاکنون کارهای زیربنایی مانند آب، برق، گاز، مخابرات، فاضلاب در سطح خوبی ارائه شده که خوشبختانه دستگاههای خدمات رسان موفق عمل کردند و همراهی مناسبی در این بخش انجام شده است.

این مسئول یادآورشد: در سال جاری به غیر از ۱۵۰۰ واحد که به دلیل مشکلات حقوقی، پیمانکار و مسائل تعاونی ها فعلا واگذار نمی شود بقیه واحدهای مسکن مهر تکمیل شده و واگذار می شود.

وی افزود: یک هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن مهر به متقاضیان پرداخت شده که از یک سال گذشته تاکنون ۷۵ میلیارد تومان آن برگشت داده شده است.

محمدزاده بیان کرد: در خصوص کیفیت مسکن مهر ادعا داریم از متوسط کشوری بالاتر هستیم و در سازه و کیفیت مصالح و استفاده از لوله های پنج لایه و لوله های فاضلاب نسوز و عایق بسیار خوب است و در بتن اجرا شده نیز آزمایش صورت گرفته و فولادها نیز تست جوش دارد و در زمره پروژه های شاخص کشوری هستیم.

این مسئول یادآورشد: شاید یکی از مشکلات این پروژه در قزوین این بود که به دلیل حجم گسترده کار عوامل فنی به تعداد لازم وجود نداشت و در تامین نیروی متخصص با کمبود مواجه شدیم که برخی واحدها ایراد فنی دارد که باید برطرف شود.
وی افزود: در حال حاضر ۳۰۰ پروژه در حوزه راه و شهرسازی استان نیمه تمام است که حجم سرمایه گذاری آنها دو هزار میلیارد تومان است که شاخص آنها پروژه جاده قزوین، الموت به تنکابن، قزوین به مسیر رحیم آباد و کلاچای، بزرگراه قزوین به ساوه، قزوین به ابهر در ردیف مسیرهای استانی و بزرگراه تاکستان به رزن، آزادراه قزوین به محمدیه و آبیک، بوئین زهرا به رحیم اباد و قزوین به تاکستان در برون استانی از جمله آنهاست.

محمدزاده یادآورشد: ۵۵ درصد پروژه های استان در حوزه راه روستایی است که در حال حاضر ۹ قرارداد بزرگ در این بخش منعقد شده که بیش از ۸۰ میلیارد تومان حجم اعتبارات این پروژه هاست.
وی بیان کرد: در چند سال اخیر ۱۰۰ کیلیومتر راه روستایی در استان قزوین آسفالت و مرمت شده که ۱۰ برابر قبل است که برای ۶۰۰ کیلومتر راه دیگر باید برنامه ریزی جدی و اصولی شود که نیازمند اعتبارات کافی هستیم.
وی افزود: در استان قزوین ۵۳۰۰ کیلومتر راه روستایی وجود دارد که نیمی از آن آسفالت شده و امسال نیز ۲۰۰ کیلومتر دیگر از این مسیرها روکش آسفالت خواهد شد که از نمایندگان استان انتظار داریم اعتبارات بیشتری برای این کار پیش بینی کنند تا با عزم ملی بتوانیم حجم بیشتری از مسیرهای روستایی را آسفالت کنیم.
محمدزاده گفت: احداث و روکش آسفالت هر کیلومتر راه روستایی حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که در مناطق دشت و کوهستانی متفاوت است.
این مسئول اظهارداشت: راه آهن قزوین به قم از طرحهای مهمی است که وزارتخانه آن را در اولویت قرار داده و ردیف آن در بودجه ۹۴ دیده شده که در حوزه حمل ونقل استان نقش کلیدی خواهد داشت وبه کاهش ترافیک منتهی به مسیرهای پایتخت نیز کمک می کند.
وی بیان کرد: با اجرای این طرح که به مسافت ۲۰۰ کیلومتر اجرا خواهد شد ضمن کم شدن ۱۰۰ کیلومتر از مسیر و صرفه جویی در سوخت تردد مسافر و جابجایی کالا با سرعت و ایمنی بیشتری انجام می شود.
وی در ادمه خاط نشان کردکه پیگیر اجرای متروی هشتگرد به قزوین هستیم زیرا در حوزه ایمن سازی و راهداری برای ما اهمیت خاصی دارد و امیدواریم بتوانیم به صورت فاینانس آن را اجرا کنیم که در حال حاضر مطالعه فاز اول به پایان رسیده و فاز دوم آغاز شده است.
محمدزاده گفت: این طرح ۷۴ کیلومتر طول دارد و چند ایستگاه در نظرآباد، آبیک، کاسپین، محمدیه و قزوین برای آن پیش بینی خواهد شد.
محمدزاده اضافه کرد: در حوزه شهرسازی در ۲۵ شهر استان ۲۴ کمیسیون ماده پنج فعال شده که با تشکیل منظم ترین دبیرخانه کمیسیون ماده پنج تقاضای فعالیتهای اقتصادی بسیار بالاست که در سالهای ۹۱ و ۹۲ به طور متوسط در کارگروه زیربنایی بیش از ۵۰۰ مصوبه داشتیم که بیانگر حجم فعالیت های اقتصادی است

این مسئول در ادامه گفت:در بخش ساختمانهای دولتی ۵۰ پروژه در استان تعریف شده که شامل ساختمان اداری، مرکز توانبخشی بهزیستی، بیناد شهید، ۱۵ پروژه مسکن مهر، مدرسه، سالن ورزشی است که در صورت تامین اعتبارات لازم در زمان تعیین شده تکمیل و آماده بهره برداری خواهد شد.

وی افزود: ۹ هزار میلیارد تومان از سوی دولت به پروژه های عمرانی تزریق خواهد شد که امیدواریم با تعیین سهم استان بتوانیم برخی از این طرحها را به پایان برسانیم که حداقل به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح ها نیازمندیم.

محمدزاده اظهارداشت: پروژه راه آهن قزوین به رشت از دیگر طرحهای مهم ملی استان است که در حال حاضر از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است که اولویت وزارتخانه نیز هست که امسال تخصیص خوبی نداشتیم که امیدواریم این طرح نیز تسریع شود.
وی در ادامه از کاهش تلفات جاده ای خبر داد و اظهار کرد که تردد از جاده‌های کشور هر سال افزایش یافته اما آمار تلفات جاده‌ای نه تنها متناسب با آن افزایش نداشته بلکه با کاهش مداوم نیز روبرو بوده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین عنوان کرد: در طی بازه زمانی هفت سال گذشته، میزان تردد از جاده‌های استان قزوین به سه برابر افزایش یافته و در مقابل آن، آمار تلفات انسانی که بیش از ۷۰۰ نفر بود به حدود ۲۸۰ نفر کاهش یافته است.
محمدزاده ادامه داد: در خصوص ایمنی‌سازی جاده‌های استان قزوین فعالیت کارشناسی گسترده‌ای صورت گرفته به طوری‌که برای هر اقدام انجام شده از قبیل رستوران‌های موجود در جاده، با نیازسنجی و بررسی عدم وجود مشکلات احتمالی برنامه‌ریزی شده است.
وی اضافه کرد: در سال ۸۵ نقاط حادثه‌خیز جاده‌های استان قزوین در ۳۳ نقطه متمرکز شده بود و اکنون با رفع مشکلات آن‌ها نقطه مشکل‌ساز و حادثه‌خیز در این جاده‌ها وجود ندارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین یادآور شد: اکنون نقاط حساس موجود در جاده‌های استان قزوین به ۱۱ مورد می‌رسد که همه آن‌ها به دلیل اجرای عملیات جاده‌سازی بوده و با اتمام این فعالیت مشکل این نقاط نیز برطرف می‌شود.
محمدزاده خاطرنشان کرد: برای خارج کردن خودروهای باربری و خدماتی از قبیل کامیون‌ها از بزرگراه قزوین کرج دو مشکل اساسی وجود دارد.
وی افزود: یکی از این مشکلات عدم اتمام اتوبان شهرک محمدیه تا شهر آبیک بوده که در صورت انتقال خودروهای سنگین باری به این جاده برای اهالی آن مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین بیان کرد: از دیگر عوامل بروز این مشکل، بار ترافیکی محدوده شهرستان کرج و شهرک‌های اطراف آن است؛ چراکه با خارج کردن خودروهای سنگین باری از اتوبان قزوین کرج و وارد کردن مجدد آن‌ها به اتوبان در محدوده شهرستان کرج، مشکلات بزرگی ایجاد می‌شود.
محمدزاده با اشاره به فعالت‌های صنعتی موجود در شهرستان قزوین اظهار کرد: سعی شده تا جای ممکن این مهم به خارج از شهرستان انتقال یافته و از مناطق مسکونی دور شود.
وی بیان کرد: برای هر فعالیت که در حاشیه شهرها صورت می‌پذیرد از قبیل فعالیت‌های صنعتی، گاوداری‌ها و سایر مواردی که به جاده نیاز دارد، باید یک سقف مشخص شده تا بیش از ظرفیت تعیین شده افراد دیگری اقدام به راه‌اندازی این واحدها نکنند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین عنوان کرد: با انجام این محدودیت و تلاش برای تمرکزگرایی این واحدها، می‌توان امکانات و زیرساخت‌های بهتری را برای آن‌ها فراهم کرد.
محمدزاده ادامه داد: همچنین می‌توان با ایجاد طرح جامع برای شهرهای استان قزوین خدمات‌رسانی بهتری را برای آن‌ها ارائه داد.
وی اضافه کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بین مسئولان استان قزوین می‌توان گفت تا پایان سال جاری همه شهرهای این استان دارای طرح جامع می‌شوند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین یادآور شد: امام‌زاده حسین (ع) یکی از پروژه‌های مورد توجه در شهرستان قزوین است که با همکاری چند اداره و سازمان این شهرستان نسبت به توسعه این بنای مذهبی و دینی و احیای بافت فرسوده و حاشیه آن اقدام شده است.
محمدزاده خاطرنشان کرد: این پروژه دارای دو بخش عمرانی و مرمت حرم امام‌زاده است که بخش عمرانی آن با همکاری اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری و سازمان اوقاف و امور خیریه استان قزوین اجرایی شده و بخش مرمت حرم در این پروژه توسط سازمان میراث فرهنگی استان صورت می‌پذیرد.
وی افزود: پروژه توسعه و بازسازی حرم امام‌زاده حسین (ع) با سرمایه‌گذاری اداره راه و شهرسازی استان و شهرداری قزوین هرکدام به میزان ۴۵ درصد و سازمان اوقاف و امور خیریه به میزان ۱۰ درصد صورت می‌پذیرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین عنوان کرد: با پیشرفت هر مقدار از پروژه میزان تزریق سرمایه توسط هرکدام از این ادارات و سازمان‌ها با یک نسبت برابر است.
محمدزاده بیان کرد: مرمت و بازسازی حرم امام‌زاده حسین (ع) با سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی انجام می‌شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین عنوان کرد: میزان تزریق اعتبارات این پروژه با توجه به ییشرفت طرح توزیع می شود و دراین پروژه فضای فرهنگی، زائرسرا و پارکینگ در نظر گرفته شده که در ایجاد رفاه زائران این حرم تأثیر به‌سزایی دارد و پیش‌بینی می‌شود این پروژه تا پنج سال آینده به پایان برسد.