برنامه‌هایی که وزارت راه‌وشهرسازی برای عملیاتی‌کردن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تدوین کرده بود، تصویب و ابلاغ شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان و به تقل از دنیای اقتصاد : برنامه‌هایی که وزارت راه‌وشهرسازی برای عملیاتی‌کردن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تدوین کرده بود، تصویب و ابلاغ شد. محورهای ۳۹ برنامه عملیاتی وزارت راه و شهرسازی برای تحقق اقتصاد مقاومتی که در شورای اقتصاد تصویب شده، به شرح زیر است:

الف- برنامه‌های متناظر با سیاست «بهبود بازرگانی و بازاریابی ترانزیت و گسترش مناسبات و مبادلات حمل‌و‌نقلی با سایر کشورها»

۱- اصلاح نظام قیمت‌گذاری خدمات براساس ضوابط مربوطه یا رویکرد رقابتی کردن تعرفه‌ها در مقایسه با کریدورهای رقیب

۲- تبادل تفاهم‌نامه و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی به‌منظور افزایش سهم کشور از ترانزیت منطقه

۳- اعمال سیاست‌های تشویقی برای افزایش تعداد پروازهای عبوری از کشور

۴- ارتقای کیفیت خدمات

ب- برنامه‌های متناظر با سیاست «گسترش شبکه‌های حمل‌و ‌نقل به‌ویژه ریلی و اتصال به کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی»

۱- تسریع در احداث و بهره‌برداری از مهم‌ترین خطوط ریلی و راه‌های ترانزیتی با اولویت مسیرهای منطبق بر شبکه بزرگراه‌های آسیایی (ah) و راه‌آهن سراسری آسیا (tar)

2-جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای ایجاد و بهره‌برداری از بنادر خشک و مراکز لجستیکی در کشور با توجه به برنامه‌های کمیسیون اقتصادی و اجتماعی ملل برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) در زمینه بنادر خشک

۳- متناسب‌سازی ظرفیت شیوه‌های مختلف حمل‌و‌نقل و کاهش زمان سفر

۴- تمرکز بر تکمیل پروژه‌های دارای اولویت که باعث رونق ترانزیت می‌شود و پرهیز جدی از اجرای طرح‌ها و پروژه‌هایی که از توجیه فنی، اقتصادی و زیست‌محیطی برخوردار نیست.

ج- برنامه‌های متناظر با سیاست «تسهیل قوانین و مقررات و فرآیندهای مرتبط»

۱- تسهیل فرآیندهای اجرایی در دستگاه‌های ذی‌ربط و اصلاح تشریفات گمرکی

۲- اصلاح قانونی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دیگر قوانین تاثیرگذار به‌منظور تسهیل ترانزیت

۳- استفاده از فناوری‌های نوین به‌ویژه ict در انجام امور مربوط به محمولات ترانزیتی

۴- ایجاد پنجره واحد برای تسریع در امر ترانزیت

د- برنامه‌های متناظر با سیاست «ارتقای ایمنی ترانزیت کشور»

۱- بهبود علائم ایمنی و ترافیکی در شبکه راه‌های ترانزیتی

۲- ردیابی محموله‌های ترانزیتی به‌روش پلمب الکترونیک

ه- برنامه‌های متناظر با سیاست “توسعه ترانزیت محموله‌های کانتینری”

۱- تجهیز مبادی ورودی و خروجی ترانزیت کانتینری به دستگاه x-ray دروازه‌ای

۲- ایجاد سرویس‌های ویژه حمل‌و‌نقل ترکیبی کانتینری

و- برنامه‌های متناظر با سیاست «کاهش شدت مصرف سوخت از طریق افزایش سهم حمل‌و‌نقل ریلی در جابه‌جایی کالا و مسافر»

۱- اصلاح نظام قیمت‌گذاری و تعرفه‌ها

۲- افزایش ظرفیت خطوط ریلی از طریق تراک‌بندی، گشایش ایستگاه‌ها و تامین علائم و ارتباطات

۳- توسعه خطوط ریلی به‌ویژه تسریع در تکمیل طرح‌های در دست احداث اولویت‌دار

۴- توسعه و نوسازی ناوگان ریلی

ز- برنامه‌های متناظر با سیاست «کاهش شدت مصرف سوخت از طریق نوسازی انواع ناوگان عمومی حمل‌‌و‌نقل جاده‌ای و ریلی و هوایی»

۱- اتخاذ تدابیر حمایتی با اولویت پرداخت بخشی از مابه‌التفاوت سود تسهیلات ارائه شده به بخش خصوصی

۲- توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل

ح- برنامه‌های متناظر با سیاست «احداث زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل مبتنی بر تقاضای ترافیک و ملاحظات اقتصادی»

۱- احداث بنادر خشک

۲- مدیریت یکپارچه کلیه شیوه‌های حمل‌و‌نقل از طریق ایجاد سامانه‌های هوشمند

۳- استفاده از فناوری‌های نوین مهندسی در احداث زیرساخت‌ها با رویکرد کاهش زمان و هزینه احداث

ط- برنامه‌های متناظر با سیاست «استفاده از فناوری‌های نوین ساختمانی با رویکرد کاهش شدت مصرف انرژی»

۱- حمایت از ترویج استفاده از فناوری‌های نوین ساختمان در کشور

۲- نظارت عالیه بر نحوه صدور تاییدیه‌ها و گواهی‌های فنی صادرشده جهت محصولات صنعتی‌سازی شده و فناوری نوین ساختمان با رویکرد ایجاد بانک اطلاعاتی و نرم‌افزارهای آن

۳٫ نظارت بر تولید محصولات و مصالح نوین ساختمانی