با محوریت دوچرخه در شهر

به گزارش روابط عمومی، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با همکاری انجمن دوستداران دوچرخه و شورای عالی ترافیک نسبت به برگزاری ” اولین همایش چشم انداز دوچرخه با محوریت دوچرخه در شهر” اقدام نمود.

این همایش با حضور اعضاء سازمان، مهندس درویش مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست و مشاور عالی خانم ابتکار، سید محمد مجابی معاون حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و مدیران استان و مهندس وثیق نیا رئیس سازمان و اعضاء هیئت مدیره سازمان در تاریخ چهارشنبه ۹۵/۰۹/۲۴ در سالن اجتماعات حمداله مستوفی سازمان برگزار گردید.

در ابتدای این مراسم سرکار خانم مهندس ناظرزاده عضو انجمن دوستداران دوچرخه سواری در قزوین ضمن عرض خوش آمد گویی افزود: در راستای  ترغیب مردم به  استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری و ترویج این فرهنگ انسان محور و لزوم  توسعه زیرساختهای حمل و نقل پاک با دوچرخه و توجه بیش از پیش مدیران و مسئولان شهری و همچنین مشارکت و آگاهی جامعه به حمل و نقل پاک هدف برگزاری این همایش می باشد.

سخنرانی مهندس فرخ زاد معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری با محوریت “چشم انداز حمل ونقل پاک در استان”

ترویج فرهنگ دوچرخه سواری نیاز به اعتقاد قبلی دارد

مهندس فرخ زاد در خصوص ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در سطح شهر عنوان کرد: در ابتدا باید به باور قلبی برسیم که باید  در تمام موضوعات از جمله کاری، تفریحی و یا اجرایی از دوچرخه استفاده نمائیم. در سطح کشور بخشنامه های مختلفی در این راستا با هدف تشویق کارمندان جهت استفاده از دوچرخه ابلاغ گردیده است که متاسفانه در اکثر استانها به مرحله اجرا درنیامده است و  باید در سطح محلی و استانی بخشنامه و ضوابط لازم ابلاغ گردد و استان قزوین میتواند به صورت پایلوت در سطح کشور این موضوع را اجرایی نماید.

برای کاهش مصرف سوخت برنامه جدی در سطح کشور اجرا نشده است

وی با اشاره به تدوین پیش نویس آئین نامه در خصوص صرفه جوئی در مصرف انرژی اظهار داشت: در سال ۱۳۸۸ آئین نامه ای در راستای صرفه جوئی در مصرف انرژی تدوین شد، و طبق بررسی های بعمل آمده در سال ۸۸ در سفر های صورت گرفته به ازای هر فرد حدوداً ۹۳۰ الی ۹۴۰ تومان سوخت مصرف می شود که در سطح کشور به حدود ۶ هزار میلیارد تومان می رسد. طبق گزارش آقای مهندس زنگنه در سال ۹۳ حدود ۵۰ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می شود که از این مبلغ حدود ۳۰ درصد آن مرتبط با مصرف سوخت می باشد.

ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه با تدبیر و مدیریت مناسب قابل اجرا می باشد

معاون عمرانی استانداری قزوین در خصوص اینکه خیلی از موضوعات نیاز به تامین اعتبار مالی ندارد خاطر نشان کرد: ترویج فرهنگ دوچرخه سواری نیاز به اعتبار مالی ندارد و میتوان با تدبیر و مدیریت مناسب و تدوین قوانین لازم آن را احیا نمود. لذا خیلی ازموضوعات برای شهر قزوین برنامه ریزی می گردد در حالی که باید به شهرهای دیگر استان هم توجه نمود. حتی شاید بقیه شهرها آماده اجرای برخی موضوعات از جمله ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه باشد تا بتوان به صورت پایلوت در سطح استان اجرا نمود.با توجه به وجود مسافت های طولانی و استفاده از اتوبوس باید موضوع تعبیه جایگاه دوچرخه در اتوبوس بررسی و راهکارهای مناسب آن ارائه گردد. لذا باید در خصوص ایمنی مسیر دوچرخه هم برنامه ریزی های مناسبی صورت پذیرد.

در سالهای اخیر اقدامات خوبی برای ترویج استفاده از دوچرخه صورت گرفته اما فرهنگ سازی نیازمند اطلاع رسانی بیشتری است.

مهندس فرخ زاد در پایان اظهار داشت: برای فرهنگ سازی باید اطلاع رسانی های بیشتر صورت پذیرد و با برنامه ریزی صحیح بتوانیم موضوعات مهم را به ترتیب  اولویت انجام داده شود.

سخنرانی دکتر نصرتی شهردار قزوین با محوریت “تحقق چشم انداز طرح جامع حمل ونقل و ترافیک در حوزه دوچرخه”

دکتر نصرتی شهردار قزوین در خصوص برنامه ریزی شهری اظهار داشت: در سال ۸۸ با تشکیل کارگروه قزوین+۲۰ تشکیل شد که حدود ۷۰ نفر به طور دائیم در روزهای چهارشنبه هر فهته جلسات مستمر را برگزار می کردند. که پس از برگزاری جسلات متعدد ۲۰ موضوع از طرف این کارگروه اعلام گردید.که در هر موضوع چندین پروژه تعریف شده بود.

شهردار قزوین در خصوص اینکه اجرای این ۲۰ موضوع برای مردم و مسئولین استانی آرزو بود عنوان کرد:  موضوع حمل و نقل و ترافیک در اولویت این ۲۰ موضوع پیشنهادی کارگروه قرار داشت که پروژه های تاسیس مرکز کنترل ترافیک، طرح جامع حمل و نقل ترافیک و  احداث ۵ تقاطع غیر همسطح برای شهر قزوین  از محورهای این کارگروه بود. در سال ۸۸ با توجه به نیازهای زمان خود و وجود حس رقابتی در بین شهرها که ساخت  برجها و احداث تقاطع غیر همسطح از نشانه های یک شهر توسعه یافته بود، هیچی پیشنهادی در راستای بستر سازی لازم برای دوچرخه سواری و پیاده مداری عنوان نگردید.

لذا موضوعاتی که در این کارگروه طراحی شده بود با برنامه ریزی های صورت گرفته عملیاتی گردید و در حال حاضر به جای ۵ عدد تقاطع غیر همسطح ۲۰ تقاطع غیر همسطح احداث گردید .

وی تصریح کرد:طبق طرح جامع حمل و نقل ترافیک باید تا افق ۱۴۱۰،  ۱۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در سطح شهر قزوین احداث شود  که در حال حاضر ۲۵ کیلومتر آن احداث گردیده است و پس از ان طبق طرح مسیر پیاده و پرداختن به ناوگان عمومی در اولویت های طرح جامع حمل و نقل و ترافیک  می باشد.

لذا در اولین قدم با توجه به عقد قرارداد با پیمانکار، تا چندماه آینده طرح ایستگاه دوچرخه اشتراکی  با تاسیس ۲۵ ایستگاه و ۵۰۰ دستگاه دوچرخه با  شیوه نوین اجرایی خواهد گردید.

نصرتی در خصوص بودجه شهرداری اذعان داشت: کارهایی که باید در غالب سخت افزاری در راستای بستر سازی ترویج فرهنگ دوچرخه انجام شود صورت پذیرفته است، طبق مصوبه شورای اسلامی شهر قزوین، ۵۰ تا ۶۳ درصد متغیر بودجه شهرداری قزوین در جهت حمل و نقل ترافیک و بهبود امور و مرور شهری اختصاص یافته است که این بیانگر اهمیت موضوع حمل و نقل و ترافیک می باشد.

شهردار قزوین با اشاره به وجود خودروهای تک سرنشین خاطر نشان کرد: خیابان های سطح شهر قزوین برای این تعداد ماشین های تک سرنشین طراحی نشده است، با تمام زیرساخت هایی که در کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی  صورت پذیرفته است و هیچ مشکلی برای استفاده از اتومبیل ندارند با  فرهنگسازی، استفاده از دوچرخه در جایگاه بالاتری نسبت به خودرو  قراردارد.

وی اظهار داشت: وضعیت فعلی ما مشابه ۵۰سال گذشته کشورهای توسعه یافته است و کشورهای توسعه یافته اقدامات تاثیرگذاری برای فرهنگ سازی دوچرخه سواری انجام دادند. نهادهای غیردولتی، مدارس و صدا و سیما می توانند در راستای ترویج فرهنگ دوچرخه سواری و پیاده مداری  نقش قابل توجهی را ایفا نمایند.

نصرتی در ادامه در خصوص اهمیت برگزاری همایش ها افزود: اجرای مسیر های دوچرخه سواری و پیاده مداری و استفاده از دوچرخه های اشتراکی از اولویت های این کارگروه می می باشد. برگزاری همایش ها بسیار ارزشمن و مفید می باشد ولی انعکاس و نتایج حاصله این همایشها دارای ارزش بیشتری می باشند.

وی با اشاره به دشت بودن شهر قزوین گفت: با توجه به اینکه شهر قزوین به صورت دشت بوده و دارای شیب طولی مناسبی می باشد در بهترین شرایط جهت استفاده از دوچرخه می باشد همانطور که در گذشته بیشتر کسبه بازار و باغداران و… جهت تردد از دوچرخه استفاده می کردند.

نصرتی با اشاره به مسیرهای احداث شده دوچرخه سواری و پیاده مداری در جاده باراجین بیان کرد: زیرساخت های این موضوع در سطح شهرفراهم شده است و برای فرهنگ سازی نیاز به زمان نداریم و با پشتکار می توانیم بحث استفاده از دوچرخه را در استان و کشور نهادینه کنیم.

وی با اشاره به احداث تقاطع‌ها و بلوارها از سوی شهرداری قزوین گفت: کمیسیون های مانند کمیسیون ماده پنج و ۱۰۰ یک سری کاربری‌های تعریف می‌کنند برای افرادی که ساخت و ساز انجام دادند که تقاطع‌ها و بلوارها را تحت شعاع قرار داده است به گونه‌ای که نشان می‌دهد اصلا شهرداری قزوین هیچ اقدامی انجام نداده است.

وی اضافه کرد: این کمیسیون‌ها کاربری‌های در محور برخی تقاطع‌های غیرهمسطح بدون پارکینگ و برای شغل‌های خاص به صورت تجاری خطی تعریف کردند که باعث شده به دلیل عدم رعایت شهروندان و در برخی مواقع عدم حضور پلیس در پنج تقاطع غیرهمسطح شاخص، پارک خودروها به صورت دوبله و سه بله صورت گیرد که در این رابطه راهکارهایی پیدا کردیم تا این مشکل حل و فصل شود.

سخنرانی مهندس مانی فر مدیرکل راه و شهرسازی استان با محوریت “دوچرخه و ضوابط و مقررات ساختمانی در طرح های جامع و تفضیلی”

مهندس مانی فر اظهار داشت: امروز در دنیا ماشین را کنار گذاشته و دوچرخه را به خیابانهای شهر خود آورده اند ولی ما هنوز نگران مشکلات حمل و نقل خودروهای شخصی خود هستیم.

فرهنگ شهرنشینی مردم را برنامه ریزی مسئولین برای توسعه شهرها رقم می زند
حامد مانی فر در این همایش  عنوان کرد: آرزوهای یک شهر را یک جمعیت محدود نمی نویسند بلکه باید همه برای تحقق آن دست به کار شوند.
وی افزود: هر گونه توسعه ای باید بر اساس پیشینه ی تاریخی، نیازها، تجربیات شهری و نگرش های روز باشد.
مانی فر اضافه کرد: سازمانهای مردم نهاد با برگزاری این همایشها و سمینارها در حال انجام وظایف خود هستند ولی تا زمانی که مسئولین وارد عمل نشده و تصمیمات اجرایی نگیرند هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
مدیرکل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مدیران باید در رفتارهای خود تجدید نظر کنند عنوان کرد: باید اولویت و هدف خود را در حوزه حمل و نقل مشخص کرده و با شتاب بیشتر برای تحقق آنها تلاش کنیم.
مهندس مانی فر با اشاره به اینکه برنامه ریزی مدیران برای توسعه شهر، فرهنگ مردم را رقم می زند، گفت: وقتی همه ی برنامه ها و اولویتهای اجرایی برای تسهیل در تردد خودروهای شخصی و حمل و نقل خصوصی است، چگونه می توان توقع داشت که فضا برای استفاده از دوچرخه در سطح شهر باز شود.
وی با بیان اینکه نگاه مردم به مسئولین است تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها با توصیه به مسولین، رفتار آنها را الگوی مردم دانسته و تاکید داشته اند که نهایت دقت در برنامه های اجرایی و حتی رفتارهای فردی توسط مسئولین بکار گرفته شود.
مدیرکل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تمام معابر و خیابانهای شهر باید دارای مسیر عبور دوچرخه باشند، بیان کرد: برای استفاده از دوچرخه در سطح شهر باید مسیرهای دوچرخه سواری ایمن بوجود آمده و این مسیرها به صورت پیوسته و دنباله دار اجرا شود.
مانی فر اضافه کرد: در ضوابط و مقررات، انواع سخت گیریها برای اجرای پارکینگ خودروها اعمال می شود ولی هیچ توجهی به ارتقای بستر استفاده از دوچرخه نمی شود.
 

سخنرانی مهندس وثیق نیا رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با محوریت ” تحلیل زیرساخت های شهری در حوزه دوچرخه”

ترویج ارزشها و فرهنگ اسلامی و ایرانی از وظایف سازمانهای نظام مهندسی ساختمان می باشد

مهندس وثیق نیا رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در خصوص وظایف سازمانهای نظام مهندسی ساختمان اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان یک سازمان غیر دولتی و ngo می باشد، سازمان استان قزوین ۱۸ سال است که از تاسیس آن می گذرد که دارای  ۹۵۰۰ نفر عضو در رشته های هفتگانه می باشد که خدمات قابل توجهی را در صنعت ساختمان به مردم ارائه می کنند..یکی از مهم ترین مسئولیتهایی که برای سازمان های نظام مهندسی ساختمان تعریف شده است ترویج فرهنگ و ارزشهای اسلامی و ایرانی در شهرسازی می باشد.

عضو شورای مرکزی در ادامه بیان کرد: یکی از روشهای ترویج فرهنگ و ارزشهای اسلامی و ایرانی مناسب سازی شهر در جهت استفاده از دوچرخه می باشد و سازمان نظام مهندسی قزوین می تواند در این عرصه گامهای موثری را بردارد.

مسیرهای دوچرخه سواری در شهر قزوین تکمیل گردد

وی در خصوص احداث مسیر های دوچرخه سواری در شهر اذعان داشت: شهرداری در سطح شهر مسیرهای مناسبی جهت تردد دوچرخه سوارها احداث کرده است که باید با همکاری سایر نهادها مسیرهای دوچرخه سواری تکمیل شود.

مهندس وثیق نیا با مهم شمردن ایمنی در دوچرخه بیان کرد: بحث ایمنی در دوچرخه بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد و باید  اقدامات لازم در این خصوص انجام پذیرد. همچنین متاسفانه در جلوی درب بسیاری از ادارت و نهادهای دولتی هیچ امکانات مناسبی جهت پارک دوچرخه ها وجود ندارد و باید اقدامات موثری در جهت رفع این موضوع انجام پذیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: باید مسئله پلاک گذاری و بیمه دوچرخه ها هم در اولویت بررسی قرار داده شود و با تشویق کارکنان آنها را نسبت به استفاده از دوچرخه ترغیب نمائیم.


گالری