۱۳۹۲/۱۰/۰۳
کد : ۱۰۴۴۷
توسعه پارکینگها راهکاری برای کاهش تمایل شهروندان به پارک حاشیهای
مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین گفت: یکی از راهکارهای کاهش تمایل شهروندان به پارک حاشیهای توسعه پارکینگهاست که این سازمان اقدامات خوبی را در این خصوص انجام داده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین، اسماعیل عرشیان افزود: هنگامی که مشکلات ترافیکی صحبت به میان میآید، شلوغی خیابانها، حرکات کند وسایل نقلیه در شبکه معابر و ظرفیت پایین شبکه معابر شهری نخستین شکایتی است که به ذهن خطور می کند.
وی اضافه کرد: این در حالی است که پارک وسایل نقلیه در شهر به خصوص در مراکز شهرها یکی از مهمترین مشکلات روزانه مردم به شمار می رود و علت این امر آن است که در مرکز شهرها با تراکم مراکز اداری و تجاری روبرو هستیم.
عرشیان ادامه داد: از سوی دیگر در مراکز شهرها به دلیل گران بودن قیمت زمین، سرمایه گذاری در راستای ایجاد شرایط مناسب برای پارک وسایل نقلیه همگام با توسعه فضاهای شهری نیست و این عدم تعادل در سرمایه گذاری سبب تراکم بی اندازه وسایل نقلیه در مراکز شهرها شده است.
وی گفت: بنابراین وقتی فردی با وسیله نقلیه شخصی خود وارد مرکز شهر می شود برای پارک وسیله نقلیه با فقدان فضاهای مناسب روبرو می شود.
این مسوول گفت: این امر موجب می شود شهروندان وسایل نقلیه خود را در نزدکی ترین مکان به مرکز خرید پارک کنند که در واقع پارک غیرقانونی محسوب می شود.
مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری قزوین بیان کرد: با افزایش وسایل نقلیه موتوری در شهر قزوین، از یک سو ظرفیت موجود معابر به خصوص مراکز تجاری و اداری برای تردد آسان وسایل نقلیه در سطحی قابل قبول مقدور نبود و از سوی دیگر وسایل نقلیه غیرفعال قسمتی از سطح معابر را برای توقف اشغال می کردند.
وی گفت: تمام این عوامل در کنار هم موجب شد تا مسوولان سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین موضوع پارکینگ حاشیه ای و لزوم کنترل و محدودیت های آن را مورد توجه جدی قرار دهند و به دنبال یافتن راهکاری مناسب برای این موضوع باشند.
عرشیان گفت: در این راستا یکی از محورهای اصلی مدیریت تقاضا، تغییر در نحوه انتخاب شیوه حمل و نقل مورد استفاده شهروندان است.
وی افزود: از راهکارها و برنامه های زیرمجموعه این محور می توان به قیمت گذاری پارکینگ ها اشاره کرد که در صورت اجرای این طرح در تمام نواحی شهر قزوین قیمت گذاری به صورت یکپارچه و با اعمال یک سیستم نظارتی ومدیریتی انجام می شود.
این مسوول اضافه کرد: همچنین اجرای این طرح در تشویق مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی نقش مهمی ایفا میکند.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین ادامه داد: در معابر پرتردد شهر به دلیل تاثیر منفی پارک حاشیه ای بر ظرفیت معابر و کاهش سطح سرویس باید در صورت استفاده از این خدمات قیمت واقعی آن ها پرداخت شود.
عرشیان عنوان کرد: بنابراین باید با درنظر گرفتن شرایط ترافیکی و هندسی معابر اصلی سطح شهر قزوین و با توجه به قیمت های منطقه ای املاک و هزینه های بهره برداری نسبت به محاسبه قیمت واقعی استفاده از خدمات پارک حاشیه ای اقدام کرد.
وی تصریح کرد: با اعمال راهکارها و سیاست های مدیریتی مناسب از یک سو باید به طور تدریجی قیمت های موجود را افزایش داده و از سوی دیگر با توجه به توسعه پارکینگ های غیرحاشیه ای که در حال حاضر سازمان اقدامات زیادی در این خصوص انجام داده، میزان تمایل شهروندان به استفاده از پارک حاشیه ای را کاهش داد.
این مسوول با اشاره به نحوه محاسبه قیمت پارک حاشیه ای خودروها در معابر بیان کرد: در محاسبه قیمت پارک حاشیه ای علاوه بر هزینه نصب تابلو، خط کشی فضای پارک و هزینه پرسنل کنترل کننده و تجهیزات مورد استفاده قرار گرفته، عوامل دیگری نیز باید مدنظر قرار گیرد تا برآورد هزینه یک ساعت استفاده از پارک حاشیه ای مقرون به صرفه شود.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین اظهار کرد: میزان تقاضای پارکینگ در محدوده موردنظر و تقاضای اوج، حجم تردد در ساعات اوج ترافیکی در معبر موردنظر، فاصله نسبت به مراکز جذب سفر، عمده مسافت پیاده روی تا رسیدن به مراکز جذب سفر، وجود یا فقدان پارکینگ های غیرحاشیه ای و یا طبقای در نزدیکی محل از جمله علل تاثیرگذار در محاسبه قیمت است.
عرشیان افزود: تاثیر پارک حاشیه ای بر کاهش ظرفیت معبر، زمان تاخیر و زمان سفر، تعداد و عرض خطوط عبور در معبر مورد نظر، اهمیت استراتژیک معبر در مواقع بحرانی، تاثیر پارک حاشیه ای در بافت و منظر شهری، زمان استفاده از پارک حاشیه ای در طول شبانه روز، ملاحضات امنیتی در محدوده موردنظر و تامین آن و توزیع زمانی هزینه های استفاده از پارک حاشیه ای در طول سال از دیگر علل تاثیرگذار در محاسبه قیمت پارک حاشیه ای خودروها به شمار می رود.
وی اضافه کرد: بنابراین برآورد هزینه واقعی پارک حاشیه ای طیف گسترده ای را شامل می شود و هر یک از آن ها باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.
به گفته این مسئول در حال حاضر هزینه ای که بابت استفاده از پارک حاشیه ای خودروها از شهروندان دریافت می شود، بسیار کمتر از هزینه های صرف شده در این امر است.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: بنابراین می توان گفت پارک حاشیه ای برای مسئولان امر سودآور نبوده و هدف شهرداری از قیمت گذاری حاشیه خیابان کسب درآمد نیست.